Motivació o falta de mètode d’estudi?

,

Una de les preguntes amb què més sovint venen els pares al centre de repàs és aquesta: al meu fill li falta motivació o simplement no sap estudiar? Quan els resultats baixen o l’estudi es converteix en una font de tensió a casa, és habitual pensar que el problema és la falta de ganes. Però moltes vegades la realitat és una mica més complexa.

Hi ha alumnes que realment han perdut la motivació. Els costa posar-se a estudiar, ho deixen per més tard o mostren poc interès pels resultats. En aquests casos és important ajudar-los a recuperar la confiança i tornar a trobar un cert sentit a l’esforç que fan a l’escola o a l’institut.

Però sovint el problema no és tant la motivació com la manca d’un mètode d’estudi clar. Hi ha estudiants que s’hi posen, hi dediquen hores, però no saben com organitzar-se, com preparar una matèria o com treballar els continguts de manera eficaç. Això pot portar a memoritzar sense comprendre o a bloquejar-se davant d’assignatures com les matemàtiques o les ciències.

Des d’un punt de vista pedagògic, els hàbits d’estudi no apareixen de manera espontània: s’han d’aprendre i practicar amb el temps. Organitzar el treball, saber resumir, entendre els conceptes abans de memoritzar o aprendre a concentrar-se són habilitats que molts alumnes encara estan desenvolupant.

Al nostre centre de repàs intentem observar cada alumne amb calma i veure què necessita realment. L’objectiu no és només ajudar-los amb els deures del dia, sinó donar-los eines d’organització, comprensió i autonomia perquè puguin afrontar els estudis amb més seguretat.

Quan un alumne entén millor el que fa i veu que és capaç d’avançar, sovint la motivació torna de manera natural.

Adriana Lomeña

Estudiant de Comunicació Audiovisual i Publicitat, Màrqueting i RRPP a la Blanquerna

Professora a l’Atelier